استان کرمان گسل های بسیاری دارد و لازم است در ساخت و سازها دقت بسیار و ایمنی کافی و حداکثری لحاظ شود.

طلوع کرمان به نقل از ایسنا- استان کرمان گسل های بسیاری دارد و در اینجا به برخی از آن ها اشاره شده است.

گسل گلباف

گسل گلباف با طول حدود 100 کیلومتر و روند شمال غربی، جنوب شرقی؛ از جنوب غرب دشت بم تا غرب شهداد ادامه می یابد و در این محل به گسل لکوکوه می پیوندد. گسل گلباف مرکز بیش از 13 زلزله تاریخی و قرن بیستم با بزرگی بیش از 5 ریشتر روی آن است و یکی از فعال ترین و لرزه خیز ترین گسلهای استان کرمان است.

گسل نایبند

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان ادامه داد: دومین گسل فعال استان کرمان، گسل نایبند با طول بیش از 400 کیلومتر و با امتداد تقریبی شمالی، جنوبی است که در برخی از نقاط جابجایی قائمی در حد 20 متر را نشان می دهد و وقوع زلزله در بخش جنوبی این گسل، نشان از فعال بودن آن است

وی افزود: در هر حال در فاصله زمانی 1900 هجری شمسی تا کنون، این گسل مرکز هیچ زمین لرزه مهمی نبوده است و این امر ممکن است به دلیل حرکت خزشی آن بوده و یا قفل شدن سنگها در هم و وجود انرژی تخلیه نشده آن باشد. 

گسل لکرکوه، 700 کشته

این مقام مسئول با اشاره به سومین گسل فعال استان کرمان، ابراز کرد: گسل لکرکوه با روند شمال - شمال شرقی، جنوب- جنوب غربی تقریبا به موازات گسل نایبند و به طول 130 کیلومتر در غرب آن قرار دارد. وقوع زمین لرزه ویرانگر سال 1290 هجری راور که منجر به کشته شدن 700 نفر گردید، به این گسل نسبت داده می شود.

گسل کوهبنان

وی اظهار کرد: چهارمین گسل فعال استان، گسل کوهبنان است که با امتداد شمال غربی- جنوب شرقی از غرب شهر کرمان تا شمال غرب بهاباد با طول حدود 300 کیلومتر شناسایی شده است. این گسل یکی از لرزه خیزترین روندهای ساختاری در استان کرمان می‌باشد که زمین لرزه های سال 1242 هجری چترود، 1250 چترود، 1365 گسیک زرند و 1383 حتکن به این گسل نسبت داده شده است.

گسل داوران

صالحی با اشاره به گسل داوران، تصریح کرد: در کوهستان های شمال دشت رفسنجان واقع شده است که قسمت عمده آن در جهت شمال غرب- جنوب شرق قرار دارد.

گسل رفسنجان؛ 2600 کشته

وی با اشاره به گسل رفسنجان، بعنوان ششمین گسل فعال استان، توضیح داد: گسل رفسنجان با طول بیش از 140 کیلومتر در جنوب شهرستان رفسنجان واقع شده است. باید مدنظر داشت که زمین لرزه سال 1302 را به این گسل نسبت داده اند که 2600 نفر کشته برجای گذاشت.

گسل انار

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان اظهار کرد: گسل انار با طول حدود 100 کیلومتر از نزدیکی شهر انار عبور می کند که می توان آن را ادامه گسل رفسنجان در نظر گرفت.

 گسل ده شیر

وی با اشاره به هشتمین گسل فعال استان، گفت: گسل ده شیر با طول 350 کیلومتر از جنوب نائین شروع شده و به چاه گو واقع در منطقه سیرجان ختم می شود. در رابطه با این گسل تا کنون هیچ زمین لرزه ای بزرگی ثبت نشده است اما این دلیل بر غیر فعال بودن آن نمی باشد.

گسل شهر بابک

این مقام مسئول بیان کرد: گسل شهربابک، نهمین گسل فعال می باشد، با طول حداقل 270 کیلومتر و قسمتی از یک گسل اصلی و مهم ایران است که در برخی از منابع علمی بنام گسل ده شیر- بافت نامیده شده است. در سالهای اخیر زلزله ای در آن به وقوع نپیوسته است.

گسل بلورد و گسل بافت

وی با اشاره به گسل بلورد، اظهار کرد: گسل بلورد با طول حدود 70 کیلومتر در حد فاصل جنوب بلورد شهرستان سیرجان تا جنوب شهرستان سیرجان است. همچنین یازدهمین گسل فعال استان، گسل بافت با طول تقریبی 96 کیلومتر که از شهرستان بافت عبور می کند و توانایی ایجاد زلزله با بزرگی 7 ریشتر را دارد.

گسل لاله زار

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان عنوان کرد: گسل لاله زار با طول 50 کیلومتر، دوازدهمین گسل فعال استان کرمان است که مرکز چندین زلزله مهم و تاریخی ازجمله؛ زمین لرزه 18 بهمن سال 1963 بوده است.

گسل ساردوئیه(سربیژن) و گسل جیرفت(سبزواران)

وی با اشاره به گسل ساردوئیه، اظهار کرد: طول گسل ساردوئیه(سربیژن)حدود 100 کیلومتر می باشد. همچنین گسل جیرفت(سبزواران) چهاردهمین گسل فعال استان کرمان می باشد و دارای روند تقریبا شمالی-جنوبی بوده و با توجه به فعال بودن این گسل و عدم تخلیه انرژی در قرن اخیر باید توجه و مراقبت خاص از مناطق اطراف این گسل بعمل بیاوریم.

گسل‌های جنوب جازموریان

این مقام مسئول ادامه داد: گسل های جنوب جازموریان از دیگر گسل های فعال استان می باشد. بطوریکه در منطقه مکران تعداد زیادی گسل با جهت گیری شرقی-غربی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها گسل های جنوب جازموریان می باشد.

گسل راین و گسل بم

وی افزود: گسل راین، شانزدهمین گسل که به عنوان یک گسل فعال استان در نظر گرفته می شود، افزود: گسل بم با طول حدود 65 کیلومتر و از حوالی شهر بم می گذرد. بطوریکه در قرن اخیر شاهد وقوع چندین زمین لرزه ناشی از این گسل بوده ایم.

گسل ماهان

هجدهمین گسل فعال استان کرمان، گسل ماهان می باشد که از شرق ماهان عبور کرده و به عنوان یکی از گسل های فعال استان شناخته می شود. ایمنی در ساخت و ساز و حداکثر استانداردها درسرتاسر  کشور و نیز استان کرمان لازم است.

سایر خبرها

واحد تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد بافت کرمان در آستانه افتتاح قرار گرفت

آمار نهایی انتخابات در حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوییه به تفکیک کاندیداها/جدول

فولاد بافت تا آخر سال جاری وارد فرابورس ایران می شود

نوشتن دیدگاه

دیدگاه‌ها   

0 #1 بافت 1396-11-10 00:37
گسل های خطرناکی هستند

جدیدترین عناوین

یادداشت

entekhabat111.jpg
اسفند 13, 1402
سقوط مشارکت ملی در انتخابات

ثبت پایین ترین مشارکت در انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی/ بجای 41 درصد مشارکت، بگویید 59 درصد عدم مشارکت!

پایین ترین مشارکت در تاریخ انتخابات های ایران رقم خورد!
یادداشت سردبیر نویسنده: میثم انصاری راد
یادداشت سردبیر/انتخابات مجلس با همه مشکلات و مشخصه های خود از تایید صلاحیت ها و عدم تاییدهای سئوال برانگیز برگزار شد اما در این بین مشارکت پایین 41 درصدی و کم شدن یک درصدی مشارکت… ادامه

خبرهای ویژه

mes-raf12.jpg
مهر 02, 1402
به همت شرکت مس

استادیوم اختصاصی مس رفسنجان در آستانه بهره برداری در این ماه قرار گرفت

استادیوم 10 هزارنفری مس رفسنجان به بهره برداری می رسد
خبرهای ویژه نویسنده: میثم انصاری راد
مجموعه ورزشی شهدای مس رفسنجان قرار است که در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال به طور رسمی آغاز به کار کند. به گزارش ایسنا، مجموعه ورزشگاه شهدای صنعت مس رفسنجان با ظرفیت ۱۰ هزار نفر که شامل سالن بدنسازی،… ادامه خبر

پیشخوان روزنامه ها



vtem news box

سقوط نرخ ارز و سکه در بازار ایران 

بازار ارز و طلا کاهش قیمت خوبی را تجربه کرده و هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی به 64.800 تومان رسیده است. هر گرم طلای 18 عیار تا ساعت 13 ظهر دوشنبه بی…
vtem news box

واحد تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد بافت کرمان در آستانه افتتاح قرار گرفت 

واحد تولید آهن اسفنجی شماره 2 مجتمع فولاد بافت با راهبری ایمیدرو، در فهرست طرح های آماده بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح قرار گرفت. ظرفیت واحد شماره 2…
vtem news box

ثبت پایین ترین مشارکت در انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی/ بجای 41 درصد مشارکت، بگویید 59 درصد عدم مشارکت! 

یادداشت سردبیر/انتخابات مجلس با همه مشکلات و مشخصه های خود از تایید صلاحیت ها و عدم تاییدهای سئوال برانگیز برگزار شد اما در این بین مشارکت پایین 41 در…
vtem news box

آمار نهایی انتخابات در حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوییه به تفکیک کاندیداها/جدول 

 آمار نهایی انتخابات در حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوییه به تفکیک کاندیداها در قالب یک جدول منتشر شد. بر اساس نتایج یاسر سلیمانی با 24911 رای منتخب…