سعید شعرباف، در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی طرح پروژه پارک گردشگری کرمان و با حضور معاون املاک و اراضی آستان قدس، مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، معاون شهرسازی و معماری شهردار، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار، مدیر املاک شهرداری، مشاور ارشد شهردار در حوزه مالی و اقتصادی و املاک و مشاوران طرح برگزار شد، افزود: پروژه پارک گردشگری، از سال ۱۳۹۷ طراحی شده و با توجه به شرایط جدید بعد از شهادت سردار سلیمانی، از مشاور خواستیم که تغییراتی در طرح ایجاد شود.

سعید شعرباف شهردار کرمان، با اشاره به اینکه مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال طراحی طرح جامع گلزار شهدای کرمان است، خاطرنشان کرد: به این طرح اشکالاتی وارد بود که به‌عنوان طرح جامع پذیرفته نشده و درواقع فقط به سمت اصلاح وضع فعلی رفته است.

شهردار کرمان ادامه داد: در طراحی پارک گردشگری در سال ۱۳۹۷ کار را به‌صورت پیوسته از زمین‌های آستان قدس تا گلزار شهدا و جنگل قائم(عج) دیده بودند؛ اما طرحی که مجموعه خاتم در دستور کار دارد، محدود به جنگل قائم است.

شعرباف تصریح کرد: یکی از انتقادات ما هم این است که نمی‌توانید فقط جنگل را ببینید و اتصالات اطراف را بررسی نکنید، تا الان نیز از باب اصلاح، موافق طرح خاتم برای گلزار بودیم؛ اما این طرح را به‌عنوان طرح جامع نپذیرفتیم.

وی بیان کرد: نظر ما این است که پروژه پارک گردشگری که مطالعات مدون‌تری دارد و مجوزهای لازم را گرفته، با تغییراتی به‌عنوان طرحی که ما برای طرح جامع گلزار در نظر داشتیم، اجرا شود.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمین آستان قدس در این پروژه وجود دارد، ابتدا باید مالکیت و انتفاع موقوفه و کاربری‌ها تعیین‌تکلیف شود، تا بتوانیم به‌عنوان دستورالعمل به مشاور ابلاغ کنیم و مشاور بر این اساس، کارش را شروع کند.

در ادامه این جلسه، مهندس محیطی، مدیر پروژه پارک گردشگری کرمان، از شرکت مشاوران ساختمانی آمانو، شرحی از اقدامات انجام‌شده ارائه کرد و گفت: طراحی پروژه پارک گردشگری کرمان از سال ۱۳۹۷ شروع شد و‌به دلیل بین‌رشته‌ای بودن مطالعات این پروژه، چند اکیپ تخصصی مستقر شدند و تمام جزئیات در این طرح لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه پارک گردشگری، دو درصد سطح اشغال شهر کرمان را در برمی‌گیرد و در ضلع شرق کرمان واقع است، افزود: مجموعه میراثی باارزشی ازجمله قلعه اردشیر و قلعه دختر، گنبد جبلیه، جنگل قائم، کوه تندرستون و تخت درگاه‌قلی‌بیگ در این محدوده قرار دارد.

مهندس محیطی خاطرنشان کرد: مالکیت ۴۰ هکتار از محدوده موردنظر برای پارک گردشگری، مربوط به آستان قدس و مابقی مربوط به شهرداری است و در حال حاضر، مساحت ۱۲۰ هکتار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر لزوم یکپارچه بودن مجموعه پارک گردشگری، به تداخلاتی که به مرور زمان در این مجموعه شده و آن را قطعه‌قطعه کرده، اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات اصلی پروژه، چالش‌های ما با میراث فرهنگی به‌دلیل حریم منظری قلاع اردشیر و دختر بوده که حریم مصوب سال ۱۳۸۷ است و اجازه حتی یک متر بالا آمدن از سایت را در کل زمین آستان قدس به ما نمی‌دهد، اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهد و ساخت‌وسازهای موجود را هم فریز کرده است.

مدیر پروژه پارک گردشگری کرمان ادامه داد: ما برای حل این مشکل، راهکارهای بین‌المللی را برای حفظ حرایم میراث فرهنگی پیشنهاد دادیم و رایزنی با میراث فرهنگی را تا حد مطلوبی پیش بردیم، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و شهرداری باید پیگیری کند تا مسئله کاملا برطرف شود.

محیطی خاطرنشان کرد: بعد از شهادت سردار سلیمانی، یک ظرفیت جدید به این مجموعه اضافه شد که اِلمان‌های خاص خود را نیاز دارد و طرح پیشنهادی ما در این زمینه، ایجاد پیاده‌راه معنوی فرهنگی شهید حاج‌قاسم سلیمانی به طول ۱۵۰۰ متر از روبه‌روی گنبد جبلیه تا گلزار شهدا است.

وی افزود: پارکینگ‌هایی در چند نقطه پیش‌بینی شده و باید زیرگذری برای عبور خودروها ایجاد شود و پیاده‌راه به‌صورت روگذر باشد.

سپس، محسن پوراسماعیلی، معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان، به مصوبات کمیسیون ماده پنج در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: براساس آنچه در حوزه شهرسازی از سال ۹۵ مصوب شده، کاربری این پروژه بیشتر گردشگری است و این مصوبات تایید میراث فرهنگی را می‌خواهد تا ابلاغ شود.

سپس، مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، بیان کرد: با ایراداتی که میراث فرهنگی گرفته، بخش‌های انتفاعی و غیرانتفاعی طرح، مبهم است.

مهدی جعفرنژاد، یادآور شد: حل این مسئله نیاز به عزم استانی دارد و با توجه به حساسیت موضوع بعد از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی، باید استاندار ورود کند.

وی افزود: با توافق شهرداری، میراث فرهنگی، آستان قدس و سرمایه‌گذار در احداث پارک گردشگری، اتفاقات خوبی در کرمان خواهد افتاد.

محیطی هم در این رابطه بیان کرد: برای حل مسئله میراث‌فرهنگی ابتدا باید حریم مصوب قبلی اصلاح شود.

در ادامه، معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان اینکه احداث پارک گردشگری کرمان، کار ارزشمندی است که مشارکت همه نهادها را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: فاصله جلسات و پیگیری‌ها خیلی زیاد است و این مسئله تصمیم‌گیری‌ها را سخت می‌کند.

مرتضی حقیقی افزود: باید قراردادی با مشاور تنظیم شود و کار سریع‌تر پیش برود؛ این یک طرح منطقه‌ای و حتی ملی است و باید تبدیل به دغدغه استانی و ملی شود؛ آستان قدس هم برای اجرای این پروژه در کنار شماست.

وی یادآور شد: طرح را باید به ریزپروژه‌هایی تقسیم کنیم که اجرای آن توجیه اقتصادی داشته باشد؛ حتما هیئت اجرایی برای پروژه مشخص شود و مشاور میراث فرهنگی در کنار مشاور برای طراحی باشد.

شهردار کرمان نیز بیان کرد: با مشاور فعلی قرارداد می‌بندیم فقط باید مطمئن باشیم آستان قدس به‌عنوان ناظر یا مشاور مشترک جلو بیاید؛ در حوزه تراکم و زیربنا نیز همراه هستیم. مشاور می‌خواهد حد ارتفاع را بداند که براساس آن طراحی کند.

شعرباف خاطرنشان کرد: در مورد آب‌های سطحی باید مراقب باشیم زیرگذر ایجاد مشکل نکند چون در مسیر سیلاب است.

وی تاکید کرد: باید جلسه‌ای مشترک با آستان قدس، شهرداری و وزارت میراث فرهنگی گذاشته شود.

مهدی نیکویی، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز بیان کرد: این طرح با میراث فرهنگی استان به نتیجه نرسیده و باید براساس مصوباتی که داشتیم، ازطریق وزارت میراث فرهنگی پیگیری شود.

در پایان این جلسه، شهردار کرمان بیان کرد: طبق صحبت‌هایی که مطرح شد، ابتدا جلسه‌ای با استانداری جهت بررسی طرح پارک گردشگری کرمان براساس مصوبات سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵، هماهنگ خواهد شد، در صورت موافقت استاندار، موضوع را در سطح کلان پیگیری می‌کنیم و وارد فاز اجرا می‌شویم.

شعرباف افزود: شخصی به‌عنوان مدیر پروژه که به‌طور متمرکز، ارتباطات آستان قدس، میراث و شهرداری را مدیریت کند نیز به‌زودی مشخص و معرفی خواهد شد./کرنا

shaarbaf33.jpg

سایر خبرها

تحقق 90 درصدی اشتغال در حوزه صنایع دستی وگردشگری شهرستان بافت

موافقت شورای ترافیک استان کرمان با احداث تقاطع غیرهمسطح به شکل روگذر در سه راهی شرف آباد در بزرگراه امام رضا شهر کرمان

صعود به قله کوه شاه بافت از قلل مرتفع ایران

نوشتن دیدگاه

جدیدترین عناوین

یادداشت

entekhabat111.jpg
اسفند 13, 1402
سقوط مشارکت ملی در انتخابات

ثبت پایین ترین مشارکت در انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی/ بجای 41 درصد مشارکت، بگویید 59 درصد عدم مشارکت!

پایین ترین مشارکت در تاریخ انتخابات های ایران رقم خورد!
یادداشت سردبیر نویسنده: میثم انصاری راد
یادداشت سردبیر/انتخابات مجلس با همه مشکلات و مشخصه های خود از تایید صلاحیت ها و عدم تاییدهای سئوال برانگیز برگزار شد اما در این بین مشارکت پایین 41 درصدی و کم شدن یک درصدی مشارکت… ادامه

خبرهای ویژه

mes-raf12.jpg
مهر 02, 1402
به همت شرکت مس

استادیوم اختصاصی مس رفسنجان در آستانه بهره برداری در این ماه قرار گرفت

استادیوم 10 هزارنفری مس رفسنجان به بهره برداری می رسد
خبرهای ویژه نویسنده: میثم انصاری راد
مجموعه ورزشی شهدای مس رفسنجان قرار است که در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال به طور رسمی آغاز به کار کند. به گزارش ایسنا، مجموعه ورزشگاه شهدای صنعت مس رفسنجان با ظرفیت ۱۰ هزار نفر که شامل سالن بدنسازی،… ادامه خبر

پیشخوان روزنامه ها



vtem news box

واحد تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد بافت کرمان در آستانه افتتاح قرار گرفت 

واحد تولید آهن اسفنجی شماره 2 مجتمع فولاد بافت با راهبری ایمیدرو، در فهرست طرح های آماده بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح قرار گرفت. ظرفیت واحد شماره 2…
vtem news box

ثبت پایین ترین مشارکت در انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی/ بجای 41 درصد مشارکت، بگویید 59 درصد عدم مشارکت! 

یادداشت سردبیر/انتخابات مجلس با همه مشکلات و مشخصه های خود از تایید صلاحیت ها و عدم تاییدهای سئوال برانگیز برگزار شد اما در این بین مشارکت پایین 41 در…
vtem news box

آمار نهایی انتخابات در حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوییه به تفکیک کاندیداها/جدول 

 آمار نهایی انتخابات در حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوییه به تفکیک کاندیداها در قالب یک جدول منتشر شد. بر اساس نتایج یاسر سلیمانی با 24911 رای منتخب…
vtem news box

فولاد بافت تا آخر سال جاری وارد فرابورس ایران می شود 

عطارد گودرزی، مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت، درباره فروش محصولات این شرکت اظهار کرد: شرکت احیا استیل فولاد بافت نیز مانند بقیه واحد‌های احیا مست…